Biografie Saly Djiba – hoofdchoreograaf en danser
Mijn naam is Saly Djiba, geboren in 1969, Dakar- Senegal (West-Afrika). Mijn ouders komen uit Zuid-Senegal, mijn moeder uit Djembereng en mijn vader uit Thionck Essyl. Het zuiden van Senegal, de casamance, kent een grote diversiteit aan traditionele dans en muziek. Mijn basisschool en middelbare school volgde ik in Dakar, maar in de vakantieperiodes ging ik terug naar het geboortedorp van mijn ouders waardoor ik steeds meer in aanraking kwam met de cultuur van de casamance.
Zoals alle West-Afrikaanse kinderen groeide ook ik op met de authentieke Afrikaanse dans en muziek. In die tijd hadden we geen dansacademie in Afrika maar wel verschillende traditionele dansgroepen die we "ballet" noemden. Mijn vader was artistiek leider van de dansgroep "Troupe Bakalama-Thionck Essyl" waarvan de repetities gehouden werden in de drukke buurt van Fass in Dakar. Toen ik zeven jaar oud was raakte ik erg gefascineerd door de repetities die ik na schooltijd volgde en dat was het begin van mijn liefde voor dans en muziek (1976). Voordat ik het wist werd ik een icoon van "Troupe Bakalama-Thionck Essyl".
De dansgroep werd steeds populairder en we werden uitgenodigd om de dans en muziek uit Zuid-Senegal voor de president van Senegal (in die tijd Leopold Sédar Senghor) en zijn gasten uit te voeren. Ik kreeg de eer om het stuk “Djirompa” af te sluiten. Het publiek was laaiend enthousiast en vond het geweldig dat zo’n klein meisje zoveel dimensie aan het spektakel kon toevoegen. Er was echter nog geen sprake van een danscarrière: "Eerst je studie afronden" vonden mijn ouders.
Tussen 1978 en 1980 werd ik telkens uitgekozen als beste danseres bij danswedstrijden zoals "la semaine de la jeunesse" en "la semaine de la culture" waar West-Afrikaanse dansen werden uitgevoerd, zoals djembé dans en sabar dans. Mijn danskennis verbreedde zich en maakte van mij een allround danseres. Ik kwam in contact met Germaine Acogny, één van de grondleggers van de hedendaagse Afrikaanse dans. Hierdoor kon ik een dansopleiding volgen van 1980-1983 bij de Franse choreograaf Maurice Béjart - Mudra Afrique (Dakar) waar Germaine danslessen gaf.
"Troupe Bakalama-Thionck Essyl" werd veel geboekt in binnen- en buitenland, waardoor ik van 1983 tot 1989 grote danservaring kon opdoen en veel van de wereld gezien heb.
Tussen 1990 en1994 was ik danseres bij het beroemde ballet "Rakadiou" van Mamadou Mansour Guéye. Daar leerde ik shows te combineren met traditionele Afrikaanse dans. Mijn vuurspuw spektakel gaf me de naam van "La Chica del Fuego". Als limbo danseres entertainde ik gasten van resorts in Palma de Mallorca, Lanzarote en Las Palmas [Spanje]. In de tijd dat ik in Dakar was verzorgde ik optredens met "Super Etoile de Dakar" van Youssou N’dour.
In 1995 voelde ik steeds meer de behoefte om terug te gaan naar de traditionele West-Afrikaanse dans en werd ik benaderd door de choreograaf van het "Ballet National du Senegal". Voor een Afrikaanse danser is dat het hoogst haalbare op dansgebied. Na een tournee in Taiwan in 1998 werd het mijn doel om traditionele West-Afrikaanse dans te integreren met hedendaagse dans.
In 2004 kwam ik naar België om mij verder te specialiseren in hedendaagse dans. Ondertussen gaf ik traditionele West-Afrikaanse danslessen in Antwerpen, Brussel en Sint-Niklaas. Daarnaast werd ik ingehuurd door diverse dansgroepen uit Nederland, België en Frankrijk. Zo kwam ik in 2006 in contact met de artistiek leider van "La Compagnie Bina Africa" die voor zijn show “Joko” op zoek was naar een choreograaf die gespecialiseerd was in Afrikaanse dans, gecombineerd met hedendaagse dans.
Werken in de theaterwereld is altijd een droom geweest van me; het samenbrengen van muziek, dans en theater vanuit de Afrikaanse cultuur in de vorm van muziektheater. Door mijn optredens voor diverse dansgroepen in Nederland, België en Frankrijk, heb ik een breed netwerk aan professionele Afrikaanse artiesten waarmee ik met trots mijn eerste hedendaagse Afrikaanse dansvoorstelling tot stand heb gebracht: "Joko", een voorstelling met een maatschappij kritische inhoud over de identiteit van jonge immigranten in het Westen, afkomstig uit het hedendaagse Afrika.